MLM karrier
Multilevel marketing – újra felvirágzik, vagy leáldozóban van?
A multilevel marketing vagy más néven MLM, egy a választható szakmai életutak közül. Az egyik fő jellemvonása, hogy abszolút megosztó. Van, aki szereti és lelkesedéssel áradozik róla, és van, akinek elég, ha csak meghallja ezt a szót, és máris menekül, kategorikus nemet mondva erre az egész karriervonalra.
Ön hogyan van ezzel a típusú karrierúttal? Ismeri a lehetőségeket, volt már tapasztalata benne? Esetleg tervezi, hogy kipróbálja?
Megmondom őszintén, én is azok táborába tartozom, akiktől elég távol áll ez a szakma. Viszont sokaktól hallom, és látom is, hogy igenis lehet kiváló sikereket elérni benne, és fejlődni, szakmai életutat tervezni. Mindenképpen egy karrierlehetőség, ha váltásban gondolkodik. Akár új főállást keres magának, akár mellékjövedelemként szeretné kiegészíteni a havi keresetét. Van azonban néhány dolog, amit érdemes tudnia, és amire érdemes figyelnie, ha az MLM-es karrier mellett döntött.
Mi az MLM?
A multilevel marketing rendszerek lényege, hogy egy-egy termék vagy szolgáltatás direkt értékesítését hálózatépítésen keresztül valósítja meg. A feladat tehát két fő irányt foglal magába:
1. direkt vagy közvetlen értékesítés,
2. új partnerek keresése és beléptetése a rendszerbe, akik szintén a közvetlen értékesítéssel és hálózatépítéssel foglalkoznak.
A multilevel, azaz a „többszintű” jelző azonban nemcsak a munka felépítésére, hanem a jövedelemforrásra is vonatkozik. Vagyis pénzt lehet keresni a közvetlen értékesítéssel, és azzal is, hogy új embereket köt be a rendszerbe, akiknek az értékesítéseiből származó bevételekből szintén részesedik.
Így ez akár egy végtelenített hálózat lehet. Ebben az ön fölött álló tagok számára (vagyis akik révén ön bekerült a rendszerbe) ön is egy bevételi forrás. Míg mindenki más, aki a hálózatban ön alatt található és önhöz köthető, termeli a passzív bevételt az ön pénztárcájába is.
Az MLM a passzív jövedelem közkedvelt forrása. Jól hangzik? Vagy inkább gyanús? Az az igazság, hogy mindkét hozzáállás érthető.
Miért olyan vonzó az MLM-es karrier?
Gyorsan és nagyobb erőfeszítés nélkül szeretne több pénzt keresni? Rugalmas munkaidő, otthonról is végezhető, ingyenesen vagy minimális ráfordítással elkezdhető. Magas jutalék, előképzettség nem szükséges, és könnyen megtanulható.
Határ a csillagos ég, minél több munkát beletesz, annál nagyobb lesz a megtérülés, azaz a bevétel. Ezek talán a leggyakrabban előforduló hívószavak, amelyek egy-egy MLM típusú álláshirdetésben megtalálhatók.
Alacsony befektetési költségek az induláskor
Nem elhanyagolható érv az sem, hogy nem kell különösebb tőkével rendelkezni ahhoz, hogy egy jól működő saját vállalkozást beindítson. Ha utánajárt már annak, hogy például egy franchise rendszerbe belépni milyen költségekkel járhat, akkor ön is tudja, hogy ez egy valóban kedvezőbb ajánlat.
Legalábbis egy darabig. És persze nagyban függ ez attól is, hogy mennyire tudja kihasználni a lehetőségeit, mennyire megfelelő az ön személyiségének a közvetlen értékesítés.
Ígéretes motivációs rendszer
Az MLM cégekre szintén jellemző, hogy nem fukarkodnak a juttatási és motivációs rendszereik minél kedvezőbbre való alakításánál. Álomutazások, havi teljesítmény után járó pénznyeremények. Nagyon kedvezményes hozzájutás az adott termékekhez és szolgáltatásokhoz, többlépcsős betanulási és elköteleződési folyamatok.
A fentieket összegezve igazán nem hangzik rossz döntésnek, hogyha úgy döntene, legalább egy próbát megér.
Passzív bevételi forrás
És van még egy tényező, ami vonzóvá teszi ezt a karrierutat. Nagyon sokan vannak olyan inaktív tagok, akik ugyan beléptek egy-egy MLM rendszerbe, de egyáltalán nem akarnak értékesíteni. Hanem csak a termékekre és szolgáltatásokra elérhető kedvezményeket szeretnék igénybe venni mint fogyasztók. És ha éppen valamennyit még pluszban mégiscsak tudnak másnak is eladni, akkor az egy plusz jövedelemforrás. Egy bónusz, amiért aktívan nem tesznek semmit, vagy éppen csak a legminimálisabbat.
Az MLM rendszer kevésbé fényes oldala
Talán éppen ezért is olyan sikeres és még mindig nagy tömegeket megmozgató rendszer az MLM. Sokan kipróbálják magukat benne, mert valóban egyszerűnek tűnik belevágni, és kevésbé nagy a veszteséglista, ha mégsem jön össze.
Sokan pedig a főfoglalkozásuk melletti kiegészítőként tevékenykednek benne, hol kevesebb, hol több idő- és energiabefektetéssel. Változó sikerekkel és eredményekkel.
Merthogy a rendszer felépítéséből és működéséből adódóan egyértelműen kitűnik, hogy ennél is, mint minden foglalkozásnál, fennáll az, hogy nem való mindenkinek. Vannak azok az emberek, akiknek a közvetlen értékesítés könnyen megy. Sőt, valamilyen szinten éppen ebben tudnak a leginkább kiteljesedni. És ameddig korrekt módon végzik a tevékenységet, valóban nyertes-nyertes helyzet alakulhat ki mind az értékesítő, mind a vevő szempontjából.
De vannak ettől konkrétabb árnyoldalak is, amikkel érdemes tisztában lennie annak, aki ezen a területen képzeli el a karrierjét.
MLM-statisztikák
Ha megnézzük az MLM rendszerhez köthető statisztikákat és felméréseket, két fontos tény tűnik fel:
- Óriási pénzek fordulnak meg benne, ami mindenképpen azt mutatja, hogy van, akinek igenis nagyon megéri az értékesítésnek ezt a formáját működtetni, ezt a karrierutat járni. A TOP 10 MLM cég bevétele 2018-ban 28,14 milliárd dollár volt összesen.
- Ehhez képest megdöbbentő arány, hogy egy amerikai adat szerint az MLM értékesítésbe vágó munkavállalók 99,7%-a nem tud valós nyereséget realizálni. Számokban kifejezve ez azt jelenti, hogy minden 1000 MLM-tagból mindössze hárman keresnek többet, mint amennyit befektetnek ebbe a tevékenységükbe.
Hogy alakul át ilyen sokkolóan az előbb még annyira ígéretesnek tűnő karrierlehetőség?
A személyiségjegyeken és a hozzáálláson túl ott van még az a tény, hogy egy ilyen vállalkozásban az tud igazán sikeres és eredményes lenni, aki az elején jelen van. Vagyis időben a piramis csúcsára kerül, és alatta, neki sok-sok további ember dolgozik.
Ez eddig még nem is annyira újdonság, hiszen ez a működés még nagyon sok szervezetben, közösségben, társadalmi berendezkedésben felfedezhető.
A következő negatívum, hogy a valódi sikerességhez szükséges tudásanyagok, oktatóanyagok, képzések, tréningek általában már nem ingyenesek, hanem fizetni kell értük a tagoknak.
A topok már nem értékesítenek, ők legfőképp a hálózatukat menedzselik, bővítik. Azaz magát a rendszert értékesítik, oktatják és népszerűsítik.
Mire figyeljen, ha nem akar startból veszíteni ezen a karrierúton?
Ha ön az értékesítés területén kívánja elképzelni a karrierjét, akkor fontos, hogy tisztában legyen a különbségekkel egy tisztán értékesítési, egy MLM értékesítési egy piramis rendszer között.
Tudta, hogy a közvetlen értékesítés egyáltalán nem egyenlő az MLM rendszerrel?
Mindkettő értékesítési munka annyiban, hogy különböző cégek termékeit és/vagy szolgáltatásait árulják fizetésért és jutalékért cserébe. Ehhez képest az MLM annyiban más, hogy beveszi a hálózatépítést is az értékesítés eszközei közé.
Vagyis egy MLM-tag nemcsak elad, hanem üzleti kapcsolatokat is épít. Megkeresi azokat az embereket, akik érdekeltek a termékben/szolgáltatásban, és/vagy a munkalehetőségben is. Így tudja megsokszorozni az elért eredményeit és bevételeit. Az MLM rendszer abszolút legális.
A piramis rendszer
A piramis rendszer egy illegális rendszer. Az MLM rendszer építőköveit használja, azaz hálózatépítésen keresztül terjeszkedik. Ezért is olyan könnyen összetéveszthető a kettő.
Viszont nem termék vagy szolgáltatás értékesítéséből szerez jövedelmet, hanem a rendszer árusításából. Ami azt jelenti, hogy a belépéshez általában egy nagyobb összegű befektetést, hozzájárulást kérnek, aminek a megtérülését egy későbbi időpontban valaminek a teljesüléséhez kötik. Ami vagy összejön, vagy nem. Általában nem. És ekkor minden elbukik, a tagok pénze odavész. Éppen ezért illegális ez a fajta tevékenység.
Hogy ismerheti fel, ha piramis rendszerbe akarják bevonni?
A tájékozódás az egyik legfőbb eszköz, amivel elejét veheti ennek a fajta üzleti bukásnak. Nagy irodalma van az interneten is annak, hogy melyek egy piramis rendszer jellemzői.
Viszont ha az alábbi három dologgal találkozik, amikor épp MLM-es típusú karriert építene, akkor kezdjen el gyanakodni és nagyon alaposan utánajárni a szervezetnek, melynek éppen tagja kíván lenni.
1. Sok pénzt kérnek előre befektetni – egy MLM rendszerbe való belépés minimális költségekkel jár.
2. A fő hangsúly a további tagok beléptetésén és az ő befektetéseik megszerzésén van, nem pedig az adott termékek vagy szolgáltatások értékesítésén – egy MLM rendszer elsősorban értékesít, azt követően – vagy azzal párhuzamosan, de egyenlő hangsúlyt fektetve mindkettőre – épít hálózatot.
3. Fontos-e számukra, hogy piacot építsenek az adott termékre vagy szolgáltatásra – egy MLM rendszerben a kívánt piac kiépítése, bővítése, a fogyasztók igényeinek ismerete mind-mind alapvető fontosságú. Ezért is többszintű „marketing” rendszer az elnevezése.
A biztos pontok – top MLM cégek a világon és Magyarországon
A világ három legsikeresebb, MLM rendszerben működő vállalata az Amway, az Avon és a Herbalife.
Természetesen Magyarországon is megtalálható mindhárom cég, az üzleti eredményeiket tekintve viszont már más sorrendet kapunk.
A 2018. évi árbevételek alapján az Avon áll az első helyen, az Amway a harmadik, míg a Herbalife a 16. a sorban.
A magyarországi TOP5 MLM cég sorrendben: Avon, Forever Living Products, Amway, Oriflame, Ökonet.
Érdekesség, hogy az Ökonet 100%-ban magyar tulajdonú cég, melynek alapítói mindannyian korábbi, többéves tapasztalattal rendelkező hálózatépítők.
Bővebben róluk: www.okonet.hu.
Avon
Az Avon sikertörténete 1886-ban kezdődött New Yorkban. Az alapító, David H. McConell, egy könyvkereskedő ötlete az volt, hogy illatmintákkal népszerűsíti a könyveket hölgyek körében. Rövid időn belül kiderült számára, hogy az illatok sikeresebbek a könyveknél, ezért átváltott a női kozmetikumok értékesítésére.
A siker újabb ötlet bevezetésére inspirálta, vagyis elkezdett tanácsadónőket foglalkoztatni a terjeszkedéshez és a szélesebb körben való értékesítéshez. Akkoriban forradalminak számító ötlete és kezdeményezése ismét bevált. Hitt a női közösségek és kapcsolatépítés erejében. És elkötelezett támogatója volt annak, hogy a nők is anyagi függetlenségre és szakmai önállóságra tegyenek szert, a maguk és családjuk támogatása jegyében.
Mára az Avon az MLM típusú vállalkozások között a második legnagyobb a világon.
Magyarországon is töretlen sikerrel építette fel piacát, elsők között érkezve 1990-ben a politikai átalakulásokat és nyitásokat követően. Azóta itthon a legsikeresebb MLM vállalat címet birtokolhatja, a legmagasabb árbevétellel 2018-ban (14,2 milliárd Ft.).
Ha bővebben szeretne a cégről és az általa kínált karrierlehetőségekről tájékozódni, itt megteheti: www.avon.hu.
Forever Living Products
Magyarországon ez a 2. legnagyobb árbevételű MLM cég 2018-ban, 5,3 milliárd forinttal. 1978-ban alapították Amerikában (Arizona) és azóta is az Aloe Vera termékek legnagyobb termesztője, gyártója és forgalmazója a világon.
Alapítója Rex Maughan farmer, aki az aloe vera növény elkötelezett rajongójaként kutatások finanszírozásával és több, a világon egyedülállónak számító termék kifejlesztésével hódította meg a természetes életmódot folytatni kívánó vásárlókat.
Termékeik aloe vera és méhtermék eredetű italok, kozmetikumok, étrendkiegészítők, melyeket a világ több mint 160 országában árulnak.
Karrierlehetőségeik: https://www.flpshop.hu/aruhazunk-hasznalatarol#jelentkezes
Amway
Az Amway a világ legnagyobb, közvetlen értékesítésen alapuló vállalata. 1959-ben alapította két barát, Rich DeVos és Jay Van Andel, akik elhatározták, hogy közös vállalkozást építenek.
Az Amway létrehozásának célja, és talán a sikerének a titka is, hogy más embereket is sikerhez és anyagi függetlenséghez segítsenek. Termékeik az egészséges életmód és szépségápolás területén széles palettát fednek le.
Mára több mint 70 országban van jelen. Teljes árbevétele 2018-ban elérte a 8,8 milliárd dollárt . A Direct Selling News’ Global 100-as listáján 7 éve zsinórban az Amway nyerte el a legsikeresebb vállalat címet .
A magyar piacra 1991-ben érkeztek, és az elsők között vezették be a közvetlen értékesítési karriert a foglalkoztatási piacra. Azóta is az élvonalbeli vállalatok között vannak, 2018-ban az árbevétel alapján a 3. helyet tudhatják a magukénak 4,9 milliárd forinttal.
Bővebben a cégről és a karrierlehetőségeikről itt tud olvasni: https://www.amway.hu/start-a-business-new
Herbalife
A Herbalife a világ 3. legnagyobb, közvetlen értékesítéssel foglalkozó vállalata. Története 1980-ban kezdődött, amikor is Mark Hughes megalapította a céget a testsúlycsökkentést és egészséges életmódot támogató termékek értékesítésére. Azóta több mint 70 országban vásárolhatók meg a termékei. Ezzel a világon a 3. legnagyobb MLM céggé nőtte ki magát.
A magyar piacra 2005-ben léptek be, viszont itt nem tartozik az élvonalbeli szereplők közé. Tavalyi árbevétele alapján a 16. a rangsorban 397,5 millió forinttal.
A Herbalife karrierlehetőségeiről itt olvashat részletesen: https://uzletilehetoseg.herbalife.hu/
Fireflies
A Fireflies kevéssé ismert márka a hazai MLM-piacon. A cég a Swiss Halley AG tulajdona, 2011 óta van jelen az online turisztikai iparágban, több mint 110 országban.
A Fireflies egy utazási klub, amely független utazási portált üzemeltet. Az online utazási irodán keresztül elérhetők a világ legnagyobb utazási nagykereskedői, akikhez sokáig csak kiskereskedőkön keresztül lehetett hozzáférni.
A Fireflies jóvoltából lehetőség nyílt arra, hogy az utazni vágyók közvetlenül kerüljenek velük kapcsolatba. Így jóval kedvezőbben foglalhatnak utakat.
A Fireflies közvetlenül szerződik a kis- és nagykereskedőkkel, és eljuttatja hozzájuk az utazókat, akik nagyobb kínálatból tudnak válogatni, és árban sokkal nagyobb előnyhöz juthatnak.
A Fireflies hajlandó megosztani az árrését, amit idáig a kiskereskedők tettek el. Aki segít tovább terjeszkedni, és ajánlja barátoknak, ismerősöknek, partnereknek is a Firefliest, bónuszt kap.
Több mint 60 000 fő regisztrált az indulás óta, és 260 000 fő használta az utazási szolgáltatásokat.
A Fireflies ideális azoknak, akik sokat utaznak, vagy mások utazását szervezik. Szeretnének a booking.com áraihoz képest jobb árakat elérni, miközben passzív jövedelemre is szert tesznek.
Minden érdeklődőnek van egy személyes mentora, és vannak rendezvények, amelyeken be lehet tekinteni, milyen emberek tartoznak ebbe a közösségbe, ki mit ért el.
Az MLM sikerének titka, mely ma is éppolyan aktuális, mint induláskor
A világméretű MLM vállalatok egyik közös alapértéke és filozófiája, hogy jobbá szeretnék tenni a világot, amiben élünk. Egyrészt azáltal, hogy elsősorban az egészséges és természetes alapanyagokból készült termékeket részesítik előnyben, és ezeknek teremtenek egyre nagyobb piacot.
Másrészt üzleti modelljük lényege valóban az, hogy sikereikből mások is részesedjenek, azáltal, hogy lehetővé teszik számukra is a sikeres, anyagilag független és a természetes életmódot élő és népszerűsítő vállalkozói létet.
Ma, amikor a globális munkaerőpiac új trendjei is a minél nagyobb rugalmasság elérése, az egyéni fejlődési célok tiszteletben tartása és a munka-magánélet harmonikus egyensúlyára való törekvés felé mutatnak, az MLM típusú munka ismét egyre nagyobb hangsúlyt kaphat.
Nem utolsósorban pedig azt is meg kell említeni, hogy az MLM cégek is széles körben kiállnak és tesznek is azért – támogatással, jótékonykodással, alapítványi munkával –, hogy a világ egy élhetőbb és a jövő nemzedékei számára is fenntarthatóbb hely legyen.
Az MLM alapeszméje és sikerének legnagyobb titka, hogy mások támogatása és sikeressé tétele őket is gazdagabbá és sikeresebbé teszi. Mindezt pedig egy jobb világért, ahol egyre inkább a nyertes-nyertes viszony jellemző az érintettekre.
Ez az eszme pedig – legalább egy próba erejéig – szinte mindenkit megérint, aki egy kicsit is közelebbi kapcsolatba kerül az MLM rendszerrel.