Felkészülés mesterfokon – a telefonos első körös állásinterjú

Telefonos-elsőkörös-interjú

Aktív álláskeresőként nincs egyszerű dolgunk, ha szemmel akarjuk tartani az összes jelentkezésünket. Mivel különböző állásokra különböző időpontokban jelentkezünk, és visszajelzést is eltérő ütemben kapunk, fontos, hogy mindezt nyomon is tudjuk követni.

Hol voltunk már elsőkörös elbeszélgetésen, hová kell még elküldenünk az előzetes feladatot, és honnan várjuk még, hogy felvegyék velünk a kapcsolatot? És amikor megérkezik egy-egy várva várt hívás, visszajelezve, hogy megkapták a jelentkezésünket, és szívesen beszélgetnének velünk röviden, semmiképp nem akarunk mi lenni azok a jelöltek, akik már arra sem emlékeznek, milyen pozícióra jelentkeztek az adott céghez.

Az állásjelentkezések, elküldött anyagok dokumentálása és a jelentkezési folyamat nyomonkövetése fontos része lehet, hogy alapos, pontos és a szervezetben betöltendő szerep iránt valóban érdeklődő jelöltnek tűnjünk. És nem utolsó sorban segítséget nyújthat egy-egy ilyen nyomonkövető rendszer, megtűzdelve a leghasznosabb információkkal (a cég, az állás, a jelentkezésünk időpontja, és további pár fontos gondolat), akkor is, amikor telefonos állásinterjún veszünk részt.

Mi szerepeljen az első körös telefoninterjúra készített jegyzetében?

Minden fontos információ, amelyről elhangozhat kérdés a telefonos interjún – akkor is, ha most egyértelműnek tűnhet. Az interjú akárhogy is, de egy stresszhelyzet, és különösen, ha idegen nyelven zajlik, a telefonálás még rátesz egy lapáttal. Idegesen pedig könnyen előfordulhat, hogy leblokkolunk, vagy nem jut eszünkbe a megfelelő információ. Éppen ezért fontos, hogy a legfontosabb tudnivalók a rendelkezésünkre álljanak. Egyetlen pillantás a jegyzeteinkbe, és máris tudjuk, hol tartanak a gondolataink.

Önmagunk rövid bemutatása

Feltételezhető, hogy a telefonos interjú első szakasza önmagunk rövid bemutatásáról fog szólni. Itt nagyon fontos megemlíteni, hogy az adott szervezeti szerepre vonatkozóan kíváncsi ránk az interjúztató, így minden válaszunkat a megpályázott álláshoz igazítsuk – természetesen csak őszintén.

Érdemes azzal kezdenünk, hol is tartunk a szakmai pályafutásunkban, mit csinálunk jelenleg, röviden visszatekinteni a múltunk releváns tapasztalataira, majd megcsillantanunk a fényes jövőt – hogy mit is keresünk a következő munkában. Szóba kerülhetnek még az eredményeink, kompetenciáink, amelyekkel mindezeket elértük, valamint a vezetéshez való viszonyunk, ha vezetői munkakörre pályázunk.

Érdemes végiggondolnunk és feljegyeznünk pár fontos részletét és adatát szakmai életutunk különböző történeteinknek – sikerekről, hibákról, kihívásokról, izgalmas projektekről, különböző szerepekről –, az interjúztatók gyakran kérik, hogy meséljünk nekik, mert ez segít megismerni, hogyan viselkedünk különböző helyzetekben.

A motivációról

Mindig legyen egy-két gondolatunk arról, hogy miért is akarjuk az adott állást. Érdemes végiggondolnunk, hogy mi az, amivel a megpályázott állás többet ad, mint a mostani munkánk, vagy hogy miért csillant fel a szemünk, amikor először megláttuk az álláspályázati kiírást. Fordítsunk külön figyelmet magára a cégre is. Ne csak a leírást olvasunk el, de kutassunk kicsit, és keressük meg, mik azok az értékek, kultúra, vagy éppen juttatási rendszer, ami miatt el tudjuk ott képzelni a mindennapjainkat, ami igazán illeszkedik a mi munkastílusunkhoz.

A cégek honlapját és a híreket azért is érdemes végigböngészni, mert jó alapot adhatnak majd a saját kérdéseink összeállításához is. Ugyanis kérdezni itt is szabad, sőt erősen ajánlott párbeszédet kezdeményezni – legyen szó a szervezetben betöltött szerepről (csak és kizárólag persze olyan információkat, amelyekről biztosan tudjuk, hogy nem elérhetőek a leírásból), új projektről vagy éppen a következő lépésekről.

Fizetési igény, kezdés, következő kör

Az első körös telefonos interjúk arra szolgálnak, hogy egy nagy jelentkezői adatbázisból leszűkítsék a megfelelő jelöltek csoportját. A fizetés alapvető szűrőnek számít sok cégnél, éppen ezért várható, hogy az interjúztató érdeklődni fog a fizetési igényről. Érdemes kicsit kutatni, érdeklődni az ismerősi körünkben is, hogy mi a reális, de számunkra is megfelelő fizetés. Az interneten ma már aktuális adatokat lehet találni a fizetésekről. Ha rákérdeznek, célszerű sávot megadni – így mozgásteret hagyunk az interjúztatónak és saját magunknak is.

Egészen biztosan kérdeznek majd arról, hogy mikor tudna jó esetben kezdeni. Mindenképp jelezze, ha van felmondási ideje a jelenlegi helyén.
Az utolsó kérdések között az is szóba kerülhet, hogy mikor tudna a kiválasztási eljárás következő fázisán részt venni (legyen az egy újabb interjú vagy teszt). Ezeknél a kérdéseknél mindenképp az őszinteségre törekedjünk – ez nagyban segíti majd az interjúztatót, hogy összehangolja az ön és a munkáltató igényeit.

Az, hogy mi történik egy telefonos első körös állásinterjún, ugyanolyan fontos, mint egy jól megírt önéletrajz, egy frappáns motivációs levél vagy egy gördülékeny személyes állásinterjú. Ahogy minden fázisában az álláskeresésnek, itt is előnyt élveznek azok, akik alaposan felkészülnek. Nemcsak azért, mert a jegyzetre bármikor rá lehet pillantani, de azért is, mert a jegyzet készítése közben elmélyítjük tudásunkat a céggel és a szervezetben betöltendő szereppel kapcsolatban, miközben rendszerezzük saját tapasztalatainkat, erősségeinket és motivációnkat is. Ahogy a puska megírása is segített felkészülni egy-egy vizsgára vagy dolgozatra, úgy ezekkel a jegyzetekkel, dokumentumokkal is időt és energiát fordítunk a saját felkészülésünkre.

Ez a cikk abban segített, hogy egy jó kis puskát tudjon készíteni az első körös telefonos állásinterjúhoz. További információkat a témában: Milyen kérdésekre számítson a telefonos előszűrésen? és Telefoninterjús tippek írásokban talál.

További írások:

Új álláskeresési trend

Új álláskeresési trend

Új álláskeresési trendekről szól ez az írás. Tudja meg, hogyan érdemes állást keresni, ha olyan munkát szeretne, ami megfelel az őszinte érdeklődésének és anyagi igényeinek.