Egyéb

Emberközpontú munkavégzés


Túlélő üzemmódból az emberközpontú munkavégzés felé




Karrierünk szempontjából fontos, hogy ismerjük azokat a humán trendeket, amelyek befolyásolják a szervezeteket, ahol dolgozunk vagy dolgozni szeretnénk a jövőben.

A Deloitte nemzetközi vezetési tanácsadó cég évente végez humánerőforrás-kutatást cégek körében, és meghatározza az év trendjeit. 2021-ben 6000 professzionális munkavállalót kérdeztek meg iparágakat átívelően, 99 országot érintően. A kutatás ezúttal arra kereste a választ, hogyan igyekeznek a szervezetek kilendülni a vírusválság okozta holtpontról és fejlődési pályára állni.

A válasz egy szóban: emberközpontúan. Az emberközpontú munkavégzéshez három dologra van szükség, a cikk ezekről szól dióhéjban.

Rendeltetés

A szervezeteknek olyan értékeken kell alapulnia, amelyek nem függnek a körülményektől. Nehéz körülmények esetén azok a vállalatok, amelyek tudatában vannak, hogy mi ösztönzi őket mélyebb szinten, képesek lesznek értelmes célok eléréséért mobilizálni a munkatársakat. A rendeltetést a gazdasági és közösségi érdekek metszőpontjában kell keresni.
Egy példa erre az Edison Inernational, amely egyenlő foglalkoztatási esélyeket teremtett a dolgozóinak. A céljuk az volt, hogy a munkatársak előtt átláthatóvá tegyék a vállalati lehetőségeket, és olyan platformot teremtsenek, ahol nyíltan beszélhettek arról, hogy mi fontos a számukra és miképpen erősíthetnék a szervezeti változásokat.

Rejtett képességek felszínre hozása

A vállalatoknak rendszeresen vizsgálniuk kell, hogy mire képesek a munkatársaik. Ha nem változnának a körülmények, a szervezet működhetne munkaköri leírások alapján. De egy olyan világban, ahol az állandó bizonytalanságra kell felkészülni, fel kell térképezni a munkatársak fejlődési lehetőségeit, és segíteni kell nekik a bennük lévő potenciál kibontakoztatásában.

Jelenleg a legfontosabb képességek közé tartozik az alkalmazkodás, az átképezhetőség, és az új szerepkörök felvállalásának képessége. A gyakorlatban ezek nagyrészt még mindig nincsenek kiaknázva. Az AstraZeneca azért volt képes gyorsan kifejleszteni a vakcinát, mert a szakértők mellé felsorakoztatta legtehetségesebb és leglelkesebb dolgozóit. Tonya Villafana, a cég elnökhelyettese szerint a gyógyszeriparban mostantól alapvető változások indulnak el, mivel a frissen szerzett tapasztalatok azt mutatják, hogy ugyanaz a tevékenység hatékonyabban is végezhető.

A munkavégzés módjainak megreformálása

Ha a vállalat korszerű munkamódszerek mellett teszi le a voksát, jobban helyt tud állni a bizonytalanság közepette is, és jövőjének megteremtése érdekében bátran teszi meg a lépéseket az eddig megszokott iránytól akár eltérő irányba is.

A ServiceNow vállalat 2020 márciusában „Blue sky” („Kék égbolt”) címmel vezetői fórumot szervezett a cég jövőbeli digitális átalakulásának megtervezéséről. A kezdődő pandémia miatt felismerte, hogy ha nem segítenek a világjárvány leküzdésében, nem lesz „kék égbolt” a jövőben. Ezért a találkozó során áttették a hangsúlyt arra, hogy milyen új termékeket vihetnek a piacra, amelyekkel segíthetik az egyes üzleti vállalkozások életben maradását. Sikerült gyorsan bevezetniük négy vészhelyzeti reagálási alkalmazást, amelyekkel hozzájárultak ahhoz, hogy a vállalat munkatársai újra munkába tudjanak állni.

A ServiceNow egyik vezetője így nyilatkozott: „Mindent vállalok, amit meg kell reformálnom, át kell alakítanom és újra kell gondolnom, mert úgy hiszem, hogy soha nem fogunk már visszatérni ahhoz, ami a járvány előtt volt.”

A 2020-as év azt tanította nekünk, hogy az emberközpontú munkavégzés valamennyi vállalati tevékenységben és döntésben a kulcsa annak, hogy megálljuk a helyünket az életben felmerülő nem várt kihívások esetén is. Ahhoz, hogy ez a gyakorlatban is működjön, az kell, hogy a szervezetek felismerjék, mi a munkatársaik szerint is nagyra értékelt szerepük a világ alakításában, lehetőséget adjanak az embereiknek arra, hogy kibontakozhassanak és kialakítsák a munkavégzés új módjait. Mindezek megteremtésének a kulcsa pedig a vezetők kezében van. Nekik kell megragadniuk a lehetőségeket arra, hogy értelmes változásokat kezdeményezzenek a szervezet hosszú távú fennmaradásáért és fejlődéséért.

A teljes kutatás magyar nyelvű összefoglalója: Deloitte 2021-es Humán Tőke Trendek .




További írások:






ADATKEZELÉS

IMPRESSZUM

COOKIE SZABÁLYZAT


eva.kranitz

Share
Published by
eva.kranitz

Recent Posts

Mesterséges intelligencia hatása a karrierünkre

Hörömpöli-Tóth Levente beszélget Kránitz Éva vezetőfejlesztési és karriertanácsadóval arról, hogy milyen hatása lesz a mesterséges…

3 év ago

Munkát keres?

Munkát keres? A következőkben olyan weboldalakat mutatok be tematikusan, amelyeket érdemes lehet megismerni, akár ki…

3 év ago

Passzív jövedelem

A cikk arról szól, hogyan tehet szert passzív jövedelemre. 12 online üzleti ötlet a droppshippingtől…

3 év ago

Kapcsolatépítés

Nehézségei vannak a kapcsolatépítéssel? Íme négy mítosz, amely akadályozhatja, hogy sikeres legyen benne.

3 év ago

Telefonos első körös állásinterjú

Hogyan készüljön fel a telefonos elsőkörös interjúra? Hogyan mutassa be magát profin? Mit mondjon a…

3 év ago

Ideje karriert váltani?

Eljött az idő, hogy olyan értelmes munkát végezzen, amiért őszinte lelkesedéssel kel ki reggelente az…

3 év ago